Toch nog wat water te goed

14 mei 2016 - Feldkirch, Oostenrijk

14 mei

Gisteravond was het droog en we kregen al hoop dat het regenweer geleden was. Ook vannacht toen ik even wakker werd, was het droog... Maar vanmorgen bleek dat de weergoden nog heel veel water bewaard hadden voor vandaag. We vertrokken dus weer in onze volle regenuitrusting: hoezen over de schoenen, die de voeten echt droog houden, regenbroek, regenjack en een pet (de klep houdt de bril redelijk droog) met daarover de fietshelm. Haha, ik heb onder de pet nog een douchemutsje dat ik ooit uit een hotel meenam.

Omdat we goed naar goede raad luisteren hebben we onderweg: ergens koffie gedronken in een stationsrestauratie en ook ergens gegeten!! En toen: ongelofelijk, toen was het droog en scheen zelfs de zon!! Al verder fietsend pelden we steeds een laagje af en konden we uiteindelijk zelfs onze windstoppers aan zonder de mouwen.

Omdat ook in de omgeving het wolkendek brak en wat optrok, kregen we de Alpen met besneeuwde toppen te zien: prachtig. Dreigend ook, want dat is het gebied dat voor ons ligt. We fietsen weer lang de Rijn, de nieuwe Rijn zag ik op een bordje staan, de grens tussen Zwitserland en Oostenrijk. Letterlijk: bij een brug staat de ene vlag aan de ene kant en de andere vlag aan de andere kant. En aan de Zwitserse kant ook een grenswisselkantoor. Dat kennen we niet eens meer!! Vanwege de vele regen is de Rijn hier een woeste stroom, die buiten de oevers stroomt  met een modderige aanblik.

We zitten nu in Feldkirch, in een jeugdherberg. Dat hebben we onderweg naar Santiago ook 2 keer gedaan. Daar hadden we prima kamers, nu hebben we echter een kamertje zo piepklein!! Dat is wel een foto waard!! We hadden ons nog niet gemeld of het ging.... Regenen ja. Nou ja, we zitten droog en onderdak.

Onderweg hebben we het eiland Lindau even bezocht. In het boekje had ik gelezen dat daar een heel oud Romaans kerkje stond met prachtige fresco's. Ik had me goed georiënteerd waar we moesten zoeken en we vonden het al snel. Het was inderdaad prachtig, wel even het omfietsen waard. Om te zoeken is de apparatuur die we hebben natuurlijk heel handig: lang leve de gadgets!!

Morgen gaat het echt omhoog, naar Klosterle.

1. Marien:
    14 mei 2016
    Beste Pierre&Margriet,

Aan Margriet:
    Veel fietsplezier morgen in de Zwitserse regen. Het zal vermoedelijk, gezien de alom schijtende Zwitserse geiten en schapen, een enigszins zure regen zijn. Evenwel: dat zuur is dermate verdund dat het klassiek-homeopathisch gesproken een zeer heilzame uitwerking op je klimspieren zal hebben.
    Aan Pierre:
    Mocht het nou morgen bij het bedwingen van die Alpenreus aanvankelijk moeilijk gaan, dan raad ik je het volgende aan: stap af, sleutel wat aan je remmen, zodat ze flink aan gaan lopen en stap dan weer op de fiets. Dat zal je echt merken, want je komt bijna niet meer vooruit , je benen schieten vol melkzuur en Margriet verdwijnt uit het zicht. Niets aan de hand, want weet je wat je dan moet doen? Het volgende. Je stapt weer af. Je sleutelt weer aan de remmen zodat de wielen weer lekker soepel ronddraaien en je stapt weer op. Moet jij eens zien hoe lekker je dan de pedalen ronddraait.

Sterkte!