Voorjaar in Italie: 12 graden en regen

19 mei 2016 - Trento, Italië

19 mei
Het verslag van gisteren is vandaag pas geplaatst. Foutje van mij: ik had niet op verzenden gedrukt. Dom van me.
Gisteren was het zonnig, voor vandaag beloofden de weergoden regen. Om 5 uur vanmorgen was het nog droog...
Maar om half 6:
Het regent oh wat regent het
Ik hoor het in mijn warme bed
Ik hoor de regen zingen
Het regent regent dat het giet
Dat niemand daar nu iets van ziet
Van al die donkere dingen

Om half 6 goot het dus, het kwam met bakken uit de lucht. En wij toch maar weer stoer om 7 uur op, om half 8 aan 't ontbijt en daarna in vol regentenue, met een thermoskan heet water voor koffie onderweg, met broodjes en iets te drinken voor de lunch, op weg. Iedereen zou zeggen: drink nou koffie in een café, dan zit je even droog, eet nou iets onderweg in een restaurant, ook dan zit je even droog; ja dat is allemaal wel zo maar we moeten even wennen aan dit nieuwe land waarin we zijn en onderweg ons eigen kopje koffie en een zelfbelegd broodje dat voelt nog even veilig... Ook al regent het dan.

We zien onderweg trouwens veel fietsers. Mensen net als wij, die gedacht hebben dat het in Italie voorjaar is, lekker warm-zonnig-droog weer. Niets daarvan: het regent, het is 12 graden en behalve dat de bouwstijl duidelijk verandert en aan Italie doet denken, behalve ook dat we nog tussen hoge bergen van rotsen rijden, zouden we ons kwa weer zomaar in Nederland kunnen wanen. We fietsen het laatste grote stuk ook nog over de dijk van de Adige, nou dijkjes fietsen kunnen we in Nederland volop.

Vanwege het weer hadden we 's morgens besloten om het pad langs de Adige te volgen en niet door de wijngaarden te fietsen: flink op en af. Maar ineens was het onduidelijk hoe we moesten, zaten we toch op de track van de GPS en ging het behoorlijk omhoog.. We reden dus toch door de wijngaarden en zagen zo ook de Kalter See nog. Het was een forse inspanning: zo worden regenjasjes nat van binnen.. ,maar we zagen wel een mooi stukje van de omgeving, dat we anders gemist zouden hebben. Ondanks de regen was het mooi.

Nu zitten we in een Bed and Breakfast midden in het Centro Storico van Trento. Hartstikke leuk: 2 jonge mensen die hier 3 jaar geleden begonnen zijn en 6 kamers verhuren. We hebben ze laten zien dat ze in het boekje van deze tocht als overnachtingsmogelijkheid staan aangemerkt.

We hebben met een geleende paraplu door het centrum gelopen, de enorme Dom bekeken, waarvoor zelfs het woord enorm nog zacht uitgedrukt is. Ik heb nog nooit zo'n hoge kerk gezien, met gigantische pilaren. Het centrum is mooi, ik hoop dat straks droog is!!