De rondrit

31 mei 2016 - Rome, Italië

31 mei
Vanmorgen gingen we al vroeg op stap om onder begeleiding van een Nederlandse gids een rondrit door Rome te maken. De camping is namelijk wel dicht bij Rome, maar toch nog 15 km daar vandaan en aangezien een stuk door de stad fietsen, vanwege stoplichten en zo, niet erg opschiet, namen we ruim de tijd om op de plek van vertrek te komen. Ontbeten hebben we in een bar tegenover die plek.

De rondrit was geweldig. Zoals we zelf al ontdekt hadden: er zijn in Rome geen regels voor fietsers. Het is zaak om oogcontact te krijgen met medeweggebruikers om aan te geven dat je iets wil, of om duidelijk richting te kiezen, en soms moet je over de stoep, tussen het wandelend publiek door en dat dan bellend of vriendelijk vragend. Op de terugweg gaf zelfs een verkeersregelaar aan dat we met de taxi's mee tegen het verkeer in moesten rijden!!

We zagen van alles wat wij zelf al fietsend niet ontdekt zouden hebben, kleine steegjes, die weer uitkwamen op mooie pleinen of pleintjes. We werden gewezen op het aanbod van water overal in de stad, haalden een koffietje bij een voor begrippen van de mensen in Rome bekende koffiebar, waar de espresso's nog 90 eurocent was, zoals dat hoort.. We zagen van alles: oa het Pantheon, de Trevifontein, het Colosseum, en ook het Trastevere, het oude Joodse getho, het Isola.

We hebben er van genoten en waren zo enthousiast dat we 's middags na een pizza nog probeerden de Via Appia te rijden, de stad uit. Nou daar waren we snel van genezen!! het was een weg over kinderkopjes en met druk verkeer en dat tussen 2 muren in. Een heidense herrie waar we gek van werden. Dus zijn we omgekeerd, verstandige mensen!! Het zal best mooi en interessant zijn: de catacomben en aquaducten, maar we laten ze voor wat ze zijn.

Op de terugweg hebben we nog een heerlijk ijsje genomen in een tentje dat ons ook gewezen was. Toch ook leuk: als je het zelf weer terug kan vinden.

Terug op de camping spraken we mensen die vandaag aankwamen en een heel andere route reden: naar het Zuiden van Frankrijk en via de kust naar Italie. Dan kom je aan via Genua en Pisa. Zij hebben toch ook veel langs grote wegen gefietst. Dat is het ook niet, dan toch maar liever omhoog en omlaag.

Nou het was mooi. Morgen nog een keertje naar het Vaticaan, ook op zoek naar de Friesenkerk en dan nog een paar dagen in het hotel in Rome.