Ons laatste verslag

1 juni 2016 - Roma, Italië

1 Juni
Vandaag het laatste verslag. Eind van deze dag leveren we de fietsen in bij de vervoerder die ze weer naar Nederland brengt. In Santiago was dat een ontnuchterende ervaring. Als fietser van zo'n monstertocht voel je je een beetje uniek. Toen we in Santiago onze fietsen afleverden vertelde degene die ze in ontvangst nam, dat ze in dat voorjaar al 500 fietsen teruggebracht hadden van Santago naar Nederland. Niks uniek dus!! Nu vanuit Rome is het toch minder, maar er zijn veel mensen zoals wij die zowel de tocht naar Santiago als naar Rome maken of hebben gemaakt.

Vanochtend gingen we weer op de fiets Rome in, nu naar de kerk van de Friezen, tevens de kerk van de Nederlandse parochie in Rome. We hadden de illusie dat het vanmorgen niet zo druk zou zijn als de keer dat we voor het eerst bij de Sint Pieter kwamen... Ehhh dat was dus anders. Woensdag is de dag dat de Friezenkerk open is, maar ook de dag in de week dat de Paus audiëntie houdt op het Pietersplein.. En dus was het idioot druk vanochtend. De Paus was extra vroeg begonnen, met als gevolg dat heel veel mensen nog niet op het plein waren. Vlak voor we er waren was er ook nog een ongeluk gebeurd midden op een kruispunt en dat tijdens de ochtendspits. Kortom allemaal gedoe met veel politie, beveiliging en wat dies meer zij.

We constateerden wel dat elke keer zo'n audiëntie een gigantische beveiligingsoperatie is. We spraken een Nederlandse mevrouw met grote videocamera (van RKK) die uitlegde dat de Paus niet van de beveiliging is en dat dus overlaat aan deskundigen. Ieder zijn vak!! We zagen overigens geen Zwisterse Garde. Die zien we misschien morgen als we als toeristen het Vaticaan gaan bezoeken, weer onder leiding van een Nederlands sprekende gids.

Om naar de kerk van de Friezen te komen moesten we even een omweg nemen. De kerk is namelijk vlak bij het Pietersplein waar nu alles was afgezet. Op Vaticaans grondgebied maar helemaal verscholen. We vonden hem door de fietsen over een trap omhoog te tillen. Dezelfde mevrouw met videocamera stond daar weer!! Zij had opnamen zullen maken van de audiëntie van de Paus op het plein, omdat ze lopende pelgrims volgde voor de RKK. Omdat de Paus zo vroeg was, was zij te laat om nog voor aan het plein te kunnen komen.

Vlak na onze aankomst ging de kerk open en mevrouw zei opgekwekt: boven is koffie! We bezochten eerst de kerk en liepen tegen een soort archiefkast van grote bakstenen aan. Zij legde uit dat het Kloostermoppen waren uit Friesland en Groningen. Rond het jaar 1000 wemelde het daar van de kloosters, elk maar met 5 of 6 broeders of paters. In de loop van de tijd is van elk die kloosters een steen naar Rome gebracht! In de kerk hebben ze er een muur mee gemetseld en de namen van de kloosters opgetekend. Geweldig.

De uitleg is dat de klei in Groningen en Friesland heel geschikt was om baksteen mee te maken en dat de paters in Italie geleerd hadden hoe ze de klei moesten bewerken om er stenen mee te bakken.

Van de pastoor van de kerk kregen we onze oorkonde uitgereikt, terwijl de mevrouw met de videocamera... alles opnam. Jawel. Geen idee wat ze er mee gaat doen.

In het winkeltje van de kerk vond ik nog 2 boeken van de Vaderlansche Geschiedenis geschreven door Bertus Aafjes en Piet Worms. Dat ik daar nou voor naar Rome moest fietsen, wie had dat gedacht!! Voor 2 euro mocht ik ze meenemen.

1. Janny Schaap:
    1 juni 2016
    Jammer. vandaag het laatste verslag, we hebben ervan genoten, Geweldig, deze prestatie, soms afzien, maar ook veel plezier en voldoening! Arnoud houdt vol dat hij liever met de auto gaat, minder vermoeiend. Echt een watje dus.
    Goede thuisreis en tot ziens.
    Janny
  2. Jeannette:
    1 juni 2016
    Hallo Margriet en Pierre, heb genoten van jullie reisverhalen. Fantastisch dat jullie dit gepresteerd hebben. Nu kan ik nog maar 1 reisverhaal volgen. De man van mijn vriendin José loopt met zijn zus de Camino. Die zijn over de helft..nog veel plezier in Rome en geniet van jullie overwinning. Groeten en tot gauw, Jeannette
  3. Annette:
    1 juni 2016
    Straks komen jullie nog op televisie! Xx