15 april

15 april 2024 - Serpa, Portugal

15 april van Mertola naar Serpa 59km en 725 hoogtemeters

Gisteren was het zondag en in Portugal is dat voor de winkels en veel restaurants een rustdag. Dat betekende dat we ook 's avonds iets te eten moesten zien te krijgen. Veel zin om nog op pad te gaan hadden we niet en dus namen we na rijp beraad een tosti met naar ieder wat wils er op. Het oude brood was in knoflookolie gebakken en daar moet je van houden, laten we maar zeggen.

Het ontbijt mocht er wel zijn: er zat een groep mensen die met een busje reisden in het hotel. Kennelijk is dit een hotel waar men dan overnacht en dat brengt met zich mee dat we een Engels ontbijt konden gebruiken. Met een goed ontbijt achter de kiezen fiets het lekker weg.

Voor vandaag hadden we minder km te gaan dan gisteren en we fietsen door een fantastisch gebied. Na een flinke klim omhoog volgden we een op en neer golvende weg. Het gebied doet een beetje denken aan Normandië, allemaal uitgestrekte heuvels. Links en rechts van de weg grote weilanden met gele en witte bloemen, composieten zo te zien. Daartussen staan nog wat paarse wikke en we zien veel pluimlavendel. Tijdens andere fietstochten zagen we steeds heel veel klaprozen. Nu valt het ontbreken van de klaprozen op.

Ik vraag me altijd af of de flora iets zegt over het gebied waar we fietsen. Klaprozen groeien op oude slagvelden. Duizendblad past bij verwondingen opgelopen op het slagveld: dat zie ik hier ook niet. Kennelijk is de strijd die hier ooit gewoed heeft te lang geleden voor de aanwezigheid van deze planten.

Op de palen van de electriciteit zien we menig ooievaarsnest En allemaal met jongen. Knappe nestenbouwers hoor. Trouwens de huiszwaluwen kunnen er ook wat van: er begint er 1 met een nest tegen de gevel vlak onder het balkon, de volgende maakt een nest ernaast en dan wordt er een onder gebouwd. En zo ontstaat een flat van boven naar beneden. Het wemelt zodoende van de zwaluwen, en of je als bewoner nou zo blij bent met die nesten??

Onderweg zien en horen we hele groepen mussen, dat zijn we in Nederland een beetje kwijt helaas.

Na 15 km doen we wat boodschappen voor onze lunch en drinken we in een minibar een kopje koffie. Kosten: 4 euro!! Niet veel later vinden we een bankje in de schaduw en maken we onze eigen koffie soldaat. Dat was een goede stop: Kees ontdekte een arend die over kwam vliegen, en van 1 werden het er 3 en werden het er een heleboel!! Het zal mij benieuwen of de foto's iets opleveren..

De tocht voert ons verder door een prachtig gebied, we fietsen zelfs langs een cactuskwekerij. Af en toe kun je in onze supermarkt cactusvijgen kopen, die komen dus van hier. Na een steile  afdaling en een passage over een brug volgt een dito klim: de ondersteuning wordt even vol aangezet, geweldig wat een ervaring: in de laagste versnelling met de hoogste ondersteuning zo'n helling opgaan.

Om een uur of 2 kwamen op de plaats van bestemming. Nog te vroeg om in te checken maar gelukkig mochten we wel onze fietsen en bagage veilig stellen, waarna we ons vervoegden in het restaurant dat ons gewezen werd. En daar hebben we echt heerlijk gegeten! De broodjes bewaren we voor vanavond.

1. Marianne:
    15 april 2024
    Jullie hebben vandaag genoten van het landschap en de plantjes en vogels en van de ondersteuning op de fiets. Is het niet te vroeg voor klaprozen?
    Bezig zijn met eten is ook deel van de dag. Er zal niet in ieder dorp een supermarktje zijn.
    Hoe is het weer verder? Geen regenpak hopelijk.
  2. Rien en Anneke:
    15 april 2024
    Wat een prachtige blauwe luchten om jaloers op te worden.Wij moeten het vandaag met een krappe negen graden doen veel regen onweer en zware windstoten.De kachel doet zijn best weer.Dus conclusie iets jaloers maar dat mag toch wel.Gaan jullie morgen maar weer heerlijk langs s’Heeren wegen en geniet van al het goede.Groeten vanuit het Goudse.
  3. Marianne:
    15 april 2024
    Mijn reactie is verdwenen. Opnieuw dan maar.
    Vandaag genoten van het mooie landschap, bloemen en vogels en niet te vergeten van jullie ondersteuning.
    Hoe is het weer bij jullie? Hier wisselden zon en noodweer elkaar af. Code geel. Nu rustig. Wel erg koud.
  4. Miebeth:
    15 april 2024
    Leuk dit verslag Margriet! Hoe warm is het precies, gisteren was het in Basel 26 graden. Vandaag is de temperatuur behoorlijk gezakt. Van de week melden ze vorst, hoop dat dat voor jullie niet zo is, al lijken jullie behoorlijk gekleed.
    Mooi die flamingo’s❤️. Fijne rit voor morgen alvast!
  5. Jan sommers:
    15 april 2024
    Zo te zien een leuke dag gehad
    Alles goed gegaan
    Nod veel plezier fijne tocht morgen
  6. Els Swinkels:
    16 april 2024
    Hartelijke groetjes vanuit een kletsnat Uden! Tennissen gisteren afgelast, tennissen vandaag afgelast! Geniet dus maar extra van jullie mooie tocht!
    Op de pedalen!
  7. Maurice Plouvier:
    16 april 2024
    Wat een genot om jullie verhalen te lezen.
  8. Paul Halkes:
    Lieve Margriet en reisgenoten,
    Heel leuk om jou reisverslag te lezen.
    Ik ga ervan uit dat wat jij aan moois ziet en beschrijft ook door je reisgenoten gezien wordt!
    Wat is het toch een leuke manier van reizen met de fiets. De afstanden zijn lang genoeg om veel variatie in natuur en landschap te ervaren. Op de stukken die weinig inspanning vragen kun je nadenken over wat je gezien hebt en natuurlijk over andere onderwerpen.
    Veel plezier in de komende dagen.
    Paul

Jouw reactie